Khamis, 22 Mac 2012

Terlalu bersedih

**Jangan terlalu bersedih apabila sesuatu hajat kita itu ditolak oleh manusia seperti pinangan, permohonan kerja atau pinjaman,dan apa2 hajat sekali pun.. kerana boleh jadi ianya adalah untuk kebaikan diri kita sendiri. Apakah kita sudah lupa akan segala doa kebaikan yang pernah diminta sebelum ini ?
Mungkin Allah SWT ingin memakbulkan doa kita yang lebih penting yang terhalang oleh doa atau hajat kita yang tidak penting itu atau tidak menguntungkan akhirat dan masa hadapan kita. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui dan kita tidak mengetahui.

Janganlah membiarkan syaitan menguasai diri kita dengan putus asa dan kecewa kerana itu adalah sikap SANGKA BURUK dan MERENDAHKAN kasih sayang dan rahmat Allah SWT.

Apakah Allah bukan penyayang ?

Apakah Allah itu bukan pengasih ?

Lalu kenapa kita meragui segala rahmat dan kasih sayang Allah hanya kerana kita hendak diselamatkan oleh Allah dari bahaya yang kita tidak nampak dan tidak tahu yang tersembunyi disebalik kehendak dan hajat kita ?

Serahlah segala-galanya kepada Allah dan yakinlah serta bertawakal kepada-Nya bukan pada usaha kita dan bukan pula kerana pengorbanan atau apa yang telah kita lakukan untuk mendapatkan sesuatu yang kita inginkan.

Itulah aqidah, itulah tauhid yang diajarkan oleh Rasulullah Salallahualaihiwassalam.

Sabda baginda rasul dalam sebuah hadith : "Doa orang yang sedang menderita (kesedihan yang mendalam) ialah:Maksudnya : “Ya Allah, RahmatMu aku harapkan, janganlah Engkau serahkan segala urusanku kepada diriku sendiri walau untuk sekelip mata, perbaikilah segala urusanku, tiada ilah yang berhak disembah selain Engkau.” (Hadith Riwayat Abu Daud)

0 ulasan:

Catat Ulasan