Sabtu, 23 Februari 2019

5 Manfaat Sholat Dhuha

Berikut akan diulas mengenai beberapa keajaiban sholat dhuha apabila kita mahu melaksanakannya. Selain sebagai wujud dari ketaatan kepada sang maha pencipta, dengan melaksanakan amalan sunnah seperti sholat dhuha ini dapat membuat kita semakin mendekatkan diri dengan Tuhan, Allah swt.

1. Menjadikan Tubuh yang Sihat

Kesihatan merupakan aspek penting yang harus kita perhatikan, di samping aspek pendidikan dan ekonomi. Mengapa demikian? Ini kerana sihat itu mahal harganya. Oleh kerana itu, kita harus menjaganya dengan baik. Salah satunya adalah dengan melaksanakan sholat dhuha. Dengan melaksanakan amalan sunnah ini kita boleh menjadi sihat kerana dapat melancarkan peredaran darah, menormalkan produksi hormon serta mencegah tulang rapuh.

2. Wujud Rasa Syukur

Salah satu wujud syukur kita kepada Allah adalah dengan menjalankan amalan – amalan sunnah. Hal ini merupakan suatu keistimewaan tersendiri. Kita telah diberi tubuh yang sihat sehingga kita harus memanfaatkannya untuk mengerjakan hal – hal positif. 

Amalan sholat dhuha merupakan salah satu tanda syukur kita atas nikmat kesihatan yang  tiada tara. Bayangkan saja kita masih diberi kesempatan menghirup udara untuk bernafas secara bebas, di luar sana bahkan ada yang hanya bernafas pun memerlukan bantuan hayat untuk melangsungkan kehidupan.

3. Memberi Nutrisi Pada Hati

Salah satu manfaat yang kita peroleh dengan melaksanakan sholat dhuha adalah akan memberi ketenangan jiwa yang dapat membina tenaga positif di dalam hati kita. Dengannya kita dapat selalu mengingati Allah walau di mana pun kita berada. Semakin banyak kita mengenal Allah maka hati kita akan semakin tenang.

4. Waktu terbaik untuk berdoa

Sholat dhuha ini dilaksanakan pada pagi hari. Anda termasuk orang yang sangat istimewa jika boleh merutinkan diri melaksanakan sholat dhuha. Ini kerana tidak semua orang mahu melakukannya, disebabkan mereka di waktu pagi disibukkan dengan persiapan berangkat ke pejabat untuk bekerja, ada yang masih memasak dan mengemas rumah dan sebagainya. 

Namun jika kita mahu kita tetap boleh menlakukannya. Pandai–pandailah mengatur waktu anda sehingga kesempatan emas ini tidak hilang begitu sahaja, kerana ini merupakan waktu terbaik untuk berdoa.

5. Membuka Pintu–Pintu Rezeki

Selain berupaya secara zahir dengan bekerja kita juga harus berupaya secara batin dengan berdoa untuk membuka pintu–pintu rezeki yang diberikan Allah kepada kita. Sangat rugi bila kita hanya bekerja tanpa diiringi dengan doa atau kita hanya berdoa tanpa bekerja. Oleh kerana itu, kita harus menyeimbangkan keduannya. Selain bekerja kita juga harus berdoa, dengannya juga akan semakin mendekatkan diri kita kepada Allah.

Itulah kelima manfaat yang akan kita peroleh apabila kita rajin melaksanakan sholat dhuha. Nikmati keajaiban sholat dhuha sebelum kita bekerja. Mulailah dengan mengerjakannya dua rokaat setiap hari. Lalu jika sudah rutin, ditambah lagi jumlah rokaat per harinya. Begitulah manfaat yang dapat kita petik dari sholat dhuha dan semoga bermanfaat.



0 ulasan:

Catat Ulasan