Rabu, 29 April 2020

Kamu Tidak Akan Boleh Menjadi Nombor Satu

Dulu, kini, dan di masa akan datang, kita tetap orang yang sama; orang yang masih selalu berharap, orang yang masih selalu mencari orang lain sebagai penyempurna, orang yang masih selalu ingin mendapat sokongan, dalam perkara kecil mahupun besar.

Bukankah sebagai manusia, jelas. Kita perlukan harapan untuk tetap bertahan hidup. Berharap adalah pekerjaan yang tidak pernah kita tinggalkan.

Tapi ada satu hal yang jarang sekali kita sedari. Selain harapan, kita semua punya peluang.

Peluang apa?

Ada sekitar 7.7 bilion manusia ketika ini, dan masing-masing memiliki jumlah peluang yang sama untuk saling bertemu, mengenal, bercengkrama, bersenang-senang, bahkan hidup bersama.

Kerana peluang inilah, kita tidak pernah boleh menjadi nomor satu didalam hidup seseorang. Kita tidak boleh memaksa orang lain untuk selalu meletakkan kita sebagai keutamaan mereka, untuk selalu memperhatikan perasan kita, untuk selalu memedulikan kita. Bahkan orang terdekat kita, tidak boleh. Kerana ternyata, orang tersebut memiliki peluang untuk menemui lebih ramai orang sepanjang hidupnya.

Dia berinteraksi bukan hanya dengan kita seorang, tetapi ramai orang. Dia punya tanggung jawab untuk berbuat baik ke ramai orang, bukan hanya kita seorang.

Maka dari itu, kita harus menjadi layaknya sebuah pohon yang berdiri kokoh dengan akar sendiri, tidak dengan menumpang hidup di pohon lain. 

Kenapa?

Kerana dengan berdiri sendiri lah kita akan terbiasa dengan sifat kesementara manusia. Jika kita ingin selalu menjadi yang nombor satu, maka bersiaplah untuk kecewa.

Ketika ini kita memiliki dua orang tua, sahabat, adik, kakak, dan keluarga yang besar. Walau mempunyai hubungan darah, keutamaan tidak lagi perlu ditanya, tetap saja, kita tidak boleh menjadi yang nomor satu. Bahkan ketika memiliki suami/istri pun, tetap tidak menutup kemungkinan kita akan dinomorduakan atau ditinggalkan.

Ya. Kesetiaan itu ada hujungnya.

Sebagai manusia, hujung kesetiaan itu ada di hari akhir nanti. Ketika diri kita tidak boleh bergantung dan meminta tolong lagi kepada orang lain.

Jadi, kenapa tidak disedari dari sekarang?

Tidak perlu menunggu hari pembalasan nanti untuk tahu bahawa manusia tidak boleh dijadikan tempat berharap nombor satu. Tidak perlu menunggu hari yang kita dipertanggungjawabkan untuk yakin bahawa yang boleh kita jadikan nombor satu dan juga menomorsatukan kita hanyalah Allah.

Tentunya mencapai nombor satu di mata Allah S.W.T harus diusahakan dengan ketaqwaan yang selalu kita tingkatkan..

Namun, bukan berarti ketika kita tahu bahawa berharap kepada manusia seringkali mengecewakan, kita boleh berhenti berbuat baik dan menafikan kebaikan yang diberikan orang lain. Walaupun manusia bukan tempat berharap nombor satu, Allah yakinkan kita untuk tetap mendapat ketenteraman dari manusia lain. Ketenteraman urusan, pekerjaan, hidup, dan lainnya.

Ingatlah Allah, selesaikanlah urusanmu dengan Allah, maka urusanmu dengan manusia juga akan dipermudah olehnya.

Bantulah urusan saudaramu, maka Allah akan membantu urusanmu.

Walaupun kita tidak boleh menomorsatukan manusia dalam pengharapan, ketika kita punya Allah, ia adalah pengharapan tidak pernah mengecewakan.

faramuthiaa
Al Azhar Cairo
Mesir

0 ulasan:

Catat Ulasan